Świat lokalnych kultur

Wnioskodawca: Justyna Słoma (Stowarzyszenie Level UP)

Opis projektu:

Przedsięwzięcie opiera się na stworzeniu wirtualnej gry (przypominającej te realizowane w przestrzeni miejskiej) dotyczącej lokalnej tradycji, historii i kultury, dla młodzieży w regionie łowickim i łódzkim. Motywem przewodnim będzie życie codzienne i kulturalne Łowicza i Łodzi w II połowie XIX i na początku XX wieku.

Miejsce realizacji: online (Łowicz, Łódź)

Partnerzy projektu: Agnieszka Pawłowska-Kalinowska (II LO im. Mikołaja Kopernika w Łowiczu)

Okres realizacji: 13.07-16.10.2020 r.

Przebieg:

W ramach projektu stworzone zostały wirtualne gry dotyczącej tradycji, historii i kultury Łowicza i Łodzi, w których następnie wzięła udział lokalna młodzież.

20.09.2020 - gra I - Łowicz

Tematem gry były aspekty wielokulturowe Łowicza od 2 połowy XIX w. do końca lat 20. XX w. uwzględniające wpływ różnych kultur na dzieje tego miasta. Konkurs odbył się w formie przypominającej formułę gry miejskiej realizowanej w przestrzeni wirtualnej. Celem było sięgnięcie do lokalnych historii, tradycji i przestrzeni miasta, zgłębiając tajemnice życia kulturalno-społecznego we wspomnianym okresie. Łącznie w grze wzięło udział 41 osób z dwóch łowickich szkół: I i II LO.

Projekt powstał podczas kwarantanny i był przewidziany na czas ograniczonych możliwości spotykania się w grupach. Podczas nauki zdalnej zobaczyliśmy z jakimi problemami borykają się uczniowie i nauczyciele. Nauka nowych technologii podczas kwarantanny pokazała, że nie ze wszystkim radzimy sobie tak, jak byśmy tego sobie życzyli. I my i uczniowie". Praca na platformach edukacyjnych, praca w grupach, przeprowadzanie sprawdzianów on-line. Czas zdalnego nauczania na światło dzienne wydobył niekiedy brak umiejętności posługiwania się komunikatorami, które przecież istniały, tylko nie były używane na tak szeroką skalę. Chcieliśmy, aby uczestnicy poznali nie tylko historię, ale również zobaczyli jak wygląda przeprowadzanie wykładu na spotkaniach on-line, praca w grupach, wykonywanie zadań on-line, oraz uzupełnianie udostępnionych plików on-line. Myślę, że nie każdy miał możliwość korzystania wcześniej z takich narzędzi i to jednocześnie. Jako młodzi ludzie widzimy potrzebę innowacji i kreatywności w edukacji, ponieważ to rozwija poziom społeczeństwa i jego potencjał.

Przygotowując zadania wykorzystywaliśmy źródła takie jak: zdygitalizowane gazety "Łowiczanin", "Wieśniak" oraz "Gazetę Łowicką", zdjęcia przestrzeni miejskiej wykonane ponad 100 lat temu prezentowane przez Archiwa Cyfrowe. Uczestnicy mieli możliwość wykazać się zarówno kreatywnością podczas "zrobienia sobie wspólnego zdjęcia podczas realizacji projektu, mimo dzielących ich odległości, jak również umiejętnością czytania ze zrozumieniem artykułów z gazet lokalnych. Uczniowie mieli możliwość nauczyć się wyszukiwania sygnatur w archiwum miejskim czy zasobów w bibliotece cyfrowej, poznać postać Karola Rybackiego i jego losów podczas I wojny światowej, oraz poznać jakie kultury i mniejszości religijne wpłynęły na rozwój i potencjał miasta w XIX i XX wieku.

Wśród laureatów konkursu znaleźli się:

Miejsce I - Drużyna Magicznie-Chemicznie w składzie - Marta Fijałkowska, Julianna Gudaj, Bartłomiej Krysiak
Miejsce II - Drużyna Emka w składzie - Zofia Aftewicz, Aleksandra Aftewicz, Jagoda Stasiarczyk
Miejsce III - Drużyna Cyber w składzie - Daniel Milczarek, Szymon Trauth, Adam Szczęsny.

27.09.2020 - gra II - Łódź

W dniu 27 września 2020 r. odbyła się wirtualna gra o wielokulturowości Łodzi - konkurs, w którym udział wzięło 7 trzyosobowych drużyn z łódzkich szkół średnich. Wśród uczestników konkursu znalazły się osoby w wieku 15-18 lat. Konkurs odbył się w formie przypominającej formułę gry miejskiej realizowanej w przestrzeni wirtualnej.

Tematem gry były aspekty wielokulturowe Łodzi od 2 połowy XIX w. do końca lat 20. XX w. uwzględniające wpływ różnych kultur na dzieje tego miasta. Konkurs odbył się w formie przypominającej formułę gry miejskiej realizowanej w przestrzeni wirtualnej. Celem było sięgnięcie do lokalnych historii, tradycji i przestrzeni miasta, zgłębiając tajemnice życia kulturalno-społecznego we wspomnianym okresie. Łącznie w grze wzięło udział 21 osób z dwóch łódzkich szkół.

Przygotowując zadania wykorzystywaliśmy źródła takie jak: ogłoszenia lokalne z początku XX wieku, zdjęcia przestrzeni miejskiej miejsc, które dziś już nie istnieją. Uczestnicy mieli możliwość wykazać się zarówno kreatywnością podczas “zrobienia sobie wspólnego zdjęcia podczas realizacji projektu, mimo dzielących ich odległości, jak również umiejętnością czytania ze zrozumieniem artykułów. Uczniowie mieli możliwość trenować kompetencje dot. wyszukiwania informacji i krytycznego spojrzenia na źródła.


Wśród laureatów konkursu znaleźli się:

Miejsce I - Drużyna Gortaty w składzie - Aleksander, Marta, Artur
Miejsce II - Drużyna Pierścienia w składzie - Edyta, Lena, Julia
Miejsce III - 4 LO Team w składzie - Marcin, Władysław, Alan

Laureaci obu konkursów otrzymali smartbandy, ponadto wszystkie osoby, które wzięły udział w grach otrzymali certyfikaty uczestnictwa.

Powstałe w ramach projektu gry dostępne są do bezpłatnego pobrania <<tutaj>>

2020-09-20
2020-10-16
online (Łowicz, Łódź)