Poradnik metodyczny. Edukacja kulturowa

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją „PORADNIK METODYCZNY. EDUKACJA KULTUROWA” przygotowaną przez Centrum Praktyk Edukacyjnych (Centrum Kultury Zamek w Poznaniu) pod redakcją Karoliny Sikorskiej.

Poradnik składa się z 12 scenariuszy projektów z zakresu edukacji kulturowej, poświęconych działaniom edukacyjnym w przestrzeni publicznej, akcjom artystycznym, warsztatom kreatywnym czy problemom społeczno-kulturowym.

Scenariusze te zostały pomyślane przez ich Autorki i Autorów nie tyle jako gotowe przepisy na określone przedsięwzięcia z zakresu edukacji kulturowej, co jako swoiste wskazówki, porady, autorskie zestawy sugestii, obejmujące zróżnicowane aspekty uczestnictwa w kulturze i jego edukacyjny wymiar. Ta różnorodność dotyczy zarówno treści scenariuszy, jak i form, jakie przyjęły. Mamy tu bowiem projekty działań w przestrzeni publicznej, zajęcia zogniskowane wokół praktyk artystycznych, opisy kilkudniowych czy nawet kilkumiesięcznych akcji społeczno-kulturowych, pojawiają się też przedsięwzięcia odnoszące się do historii kultury i społeczności czy studium pracy nad wizerunkiem miasta.

Wraz z zaproszeniem do tworzenia „Poradnika metodycznego” Autorzy i Autorki otrzymali przygotowany przez Centrum Praktyk Edukacyjnych schemat scenariusza projektu z zakresu edukacji kulturowej, który został przez nich potraktowany zazwyczaj dość swobodnie, jako punkt wyjścia do rozważań o analizowanym projekcie. Te autonomiczne perspektywy zostały w publikacji zachowane, praca redakcyjna została ograniczona do minimalnej ingerencji aby oddać punkt widzenia Autorki/Autora. Co więcej – nie każde działanie edukacyjne można przedstawić za pomocą prostego schematu, we wszystkich publikowanych projektach bardzo istotny okazuje się organizacyjny, społeczny czy przestrzenny kontekst ich realizacji.

(fragment wstępu) Karolina Sikorska

Wydawca: Centrum Kultury Zamek, Poznań 2014

Publikację można pobrać bezpłatnie na stronie: http://cpe.poznan.pl/wp-content/uploads/2014/07/PORADNIK-METODYCZNY-CPE.pdf

2019-12-25